Taloussanomat kirjoittaa miten tehdä vaikutus oikeilla kysymyksillä haastattelussa. Kyssärit ovat hyviä ja itse olen vastaavia esittänyt jo soittaessani ilmoituskontaktille. Kun soitan kontaktille, ensimmäinen kysymykseni on millainen on tyypillinen työpäivä? Monesti ilmoituksessa on kerrottu mitä hakijalta odotetaan mutta ei kerrota mitä hän tekee. Tämän jälkeen voi kertoa omista kokemuksista vastaavissa tehtävissä. Olen huomannut että kontaktit huomaavat kokemuksesta ne mitkä kannattaa laittaa mukaan hakemukseen.

Nykyään on vaikeaa päästä haastatteluun. Joskus on vaikeaa saada edes vastaus hakuprosessin päättymisestä. Haastattelussa kannattaa kysyä yrityksen arvoja, jos ne eivät jo ole tulleet esille, millaiseen työporukkaan tulen liittymään ja mitä minulta odotetaan ensimmäisten kuukausien aikana? Artikkelista löytyi hyvä kysymys miten yritys tulee minua ja tiimiä toimimaan parhaalla tavalla. Tämä olisi ollut tärkeää. Olen työskennellyt yrityksessä jossa ensimmäisenä päivänä minulle näytettiin huone jossa oli tiekkari ja ohje että kysele ja pärjäile. Näin pereyhdyttäminen saatiin mukavasti delegoitua minulle. Myöhemmin pääsin hyvin jyvälle ja viihdyin yrityksessä jonkinaikaa.

Kysymykset kannattaa kirjata vihkoon jonka ottaa mukaan haastatteluun. Asioita kannatta aina välillä kirjoittaa muistiin. Vaikutelma antaa positiivisen kuvan hakijasta.

Taas hyviä ohjeita auttamaan eteenpäin työnhaussa. Aion työllistyä vielä tänä vuonna.