Viikko on ollut kiireinen vaikka työttömän arki ei aina kiireiseltä tunnu, Nyt on haussa paikka joka sopii profiiliini täydellisesti ja aion keskittyä hakemuksen viilaamiseen täydellä teholla. Hommia omalla laskutuksella tarjoavasta firmasta ei ole kuulunut mitään vaikka laitoin palautetta ja lisäkysymyksiä aiheesta. Aion kyllä kirjoittaa blogin tuostakin aiheesta. Odottelen yhteydenottoa (luvattiin kävi miten kävi) perjantain haastattelusta.

Odottelu ja odottelu sai kuitenkin aiheen tähän postaukseen. Olen pitänyt exceliä haetuista työpaikoista. Laitoin ensimmäiset hakemukset kun saimme työpaikalleni ilmoituksen yt-neuvotteluiden aloittamisesta. Tämä tapahtui joskus syyskuun loppupuolella 2016. Marraskuun alussa loppui työvelvollisuus ja siitä asti olen ollut vapaana työnhakijana. Viimeisen viiden kuukauden aikana olen hakenut kahtakymmentä (20) avointa työpaikkaa. Lisäksi minulle on soiteltu yksittäisista paikoista ja olen lähettänyt CV:ni mutta niistä ei ole kuulunut muuten mitään. Keskitytään siis exceliini.

Kaksikymmentä hakemusta jotka ovat kuutta (6) lukuunottamatta edeltäneet puhelinsoiton ilmoituksen yhteyshenkilölle. Soittamatta jättämisen syyt ovat ettei yhteyshenkilöä ole nimetty, yhteyshenkilö on jättänyt vain sähköpostiosoitteen tai olen huomannut ilmoituksen umpeutumista edeltävänä päivänä enkä ole viitsinyt häiritä yhteyshenkilöä myöhään illalla tai viikonloppuna.

Olen päässyt haastatteluun seitsemän (7) kertaa, toiselle kierrokselle kahdesti (2), työpaikkaa en ole saanut. 35% lähetetyistä hakemuksista on johtanut haastatteluun ja 10% toiselle kierrokselle. Voittoprosentti on nolla. Hopeasija on työnhaussa nollan arvoinen eikä anna aihetta yhteispotrettiin voittajan kanssa.

Ehkä huolestuttavampi on vastausprosentti työnantajan puolelta. Ainoastaan kahdeksan (8) on ilmoittanut etten ole tullut valituksi. Yritykset joissa olen ollut toisella kierroksella ovat jättäneet ilmoittamatta. Samoin yritykset jotka hoitavat itse rekrytoinnin. Isot rekryfirmat ilmoittavat hyvin miten olen pärjännyt. Kun on ilmoitettu niin olen saanut palautteenkin miksi en ole tullut valituksi. Palaute on tärkeää. Voin kehittää hakemusta ja olen myös palautteen perusteella todennut ettei kaikki tehtävät ole tässä vaiheessa haettavissa. Joskus palaute on ympäripyöreää eikä anna aihetta kehittää työnhakua.

Minusta on varsin ikävää etteivät työnantajat jaksa huomioida edes kaikkia haastattelussa olleita henkilöitä ilmoittamalla ettet ole tullut valituksi. En tiedä mistä se johtuu. Kiire ei ole enää muotia vai johtuisiko se etteivät halua pahoittaa hakijan mieltä? Epätietoisuudessa eläminen ei ole mukavaa kenestäkään.

Työnhakuni jatkuu taas tällä viikolla ja toivottavasti ennen kesää tärppää uusi työpaikka. Blogi ei ole vielä kovin lukijaystävällinen mutta yhteystietojen kohdalta löytyy twitter ja linkediin profiilin tiedot. Hankin uuden älypuhelimen joka auttanee somen käyttämistä työnhaussa. Mainostan blogia twitterissä ja kohta myös linkedinissä. Työnhaku ja havainnot alalta jatkuvat taas pian!