Näin aprillipäivän kunniaksi alkuun pieni vitsi. Mies on matkalla kuumailmapallolla mutta huomaa eksyneensä. Hän huomaa alhaalla niityllä toisen miehen kävelevän ja päättää kysyä häneltä missä hän itse on nyt? Niityllä kulkijan vastaus on: Olet noin viiden metrin korkeudella tämän niityn yläpuolella. Kuumailmapallossa olija vastaa että sinun pitää olla insinööri! Niin olenkin, mistäs tiesit? Koska antamasi vastaus on täysin oikein mutta siitä ei ole minulle mitään hyötyä.

Tulin taas jätetyksi hakuprosessin hännille. Kysyin miten voisin kehittää hakemusta tai itseäni ollakseni parempi vastaamaan tehtäviä. Sain vastauksesksi että jatkamme eteenpäin toisten henkiöiden kanssa. Työnantaja ei siis halunnut kommentoida miten voisin parantaa hakemustani. Siis sain oikean vastauksen mutta siitä ei ole minulle mitään hyötyä. Ymmärtäisin jos kyseessä on yrityksen edustaja mutta tällä kertaa sain vastauksen rekrytoimiston edustajalta.

Kehitän itseäni jatkuvasti ja suhtaudun samalla vakavuudella työnhakuun kuin työntekoon kunhan taas työllistyn. Olen kääntänyt kehittymisen intohimon työnhakuun ja erilaisten  asioiden opiskeluun. Olen pyrkinyt lukemaan kirjan viikossa kun vapaata on nyt reilusti. En olisi päässyt tähän pisteeseen ellen olisi jatkuvasti kehittynyt ja muuttunut ympäristön mukana. Olen osallistunut erilaisiin työnhakuvalmennuksiin ja edessä on tässä kuussa Taidot työhön valmennus Haaga-Heliassa.

Kuitenkin kaipaan suoraa palautetta hienostuneen diplomatian sijasta. Palautteen antaminen ei veisi enempää aikaa ja antaisi paremmman mielen kummallekin osapuolelle. Palaute on kaksisuuntaista. Annan miellelläni palautetta myös työnantajapuolelle.

Ai niin, se vitsi jatkui vielä. Niityllä kävellyt vastasi kuumailmapalloilijalle että sinun on oltava johtaja. Niin olenkin vastasi kuumailmapalloilija. Kävelijä kommentoi että olet hankkiutunut pulaan ja nyt odotat minun pelastavan sinut pulasta. Olet edelleen pulassa mutta nyt olet siirtänyt vastuun omasta asemastasi minulle.

Onnistumisia työnhakuun taas ensiviikolla.